Zakelijk betalen via een betaalbatch
Met een betaalbatch kan je meerdere betalingen samenvoegen tot 1 batch en deze in een keer betalen.
Wat is een betaalbatch?
Een betaalbatch is een verzameling van meerdere betalingen, waardoor je met 1 upload meerdere facturen kunt betalen. Met een batchbetaling betaal je in 1 batch meerdere facturen op hetzelfde moment. Deze batch kun je, als SEPA XML-bestand, uploaden in Mijn RegioBank Zakelijk. Je opdrachten worden als 1 totaalbedrag afgeboekt.
Voor wie is betalen via een betaalbatch mogelijk?
Om batchbetalingen te kunnen uitvoeren moet je beschikken over een MKB Rekening of V&S Rekening, met toegang tot Mijn RegioBank Zakelijk. Alleen betalingen in euro's kunnen als betaalbatch verwerkt worden.
Voordelen van batchbetalingen
- Efficiënt: diverse betalingen met 1 opdracht uitvoeren via Mijn RegioBank Zakelijk
- Bespaart je tijd: niet meerdere keren rekeningnummers, bedragen en overige gegevens invullen
- Overzichtelijk: mogelijk om opdrachten als 1 totaalbedrag op je rekeningoverzicht te tonen
Gecomprimeerd of ongecomprimeerd
Bij het verwerken van batchbetalingen kan je aangeven of je batchbetaling gecomprimeerd of ongecomprimeerd worden verwerkt. Batchbetalingen worden standaard gecomprimeerd verwerkt. Wil je dit niet? Kies dan in je boekhoudprogramma voor ongecomprimeerd. Let op: dit kan je niet meer aanpassen na uploaden van je batchbestand.
Gecomprimeerd
De betaalbatch wordt als 1 opdracht uitgevoerd. Je ziet alleen de batch op je rekeningoverzicht, niet de afzonderlijke betalingen.
Ongecomprimeerd
Als je kiest voor ongecomprimeerd dan zie je elke betaling in een batch afzonderlijk op je rekeningoverzicht.
Zo werkt het uploaden van een betaalbatch
- Log in op Mijn RegioBank Zakelijk.
- Kies voor 'Zelf regelen'.
- Klik op 'Rekeningen'.
- Kies voor 'Betaalbatches' en volg de stappen.
Na het toevoegen van je bestand krijg je te zien of het succesvol is of dat het bestand geweigerd is. Het bestand zie je terug in je overzicht.
Bestandsformaat
Voor betaalbatches wordt gewerkt met de volgende bestanden:
- Pain.001.001.03
- Pain.001.001.09 (nieuwe SEPA XML-versie)
Alleen de volgende tekens zijn toegestaan in een batch:
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z / - ? : ( ) . , ' + 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Space
Foutcode
Krijg je een foutcode te zien?
Bekijk welke foutcodes er zijn en wat ze betekenen
Zo werkt het verwerken van een betaalbatch
- Log in op Mijn RegioBank Zakelijk.
- Kies voor 'Zelf regelen'.
- Klik op 'Rekeningen'.
- Kies voor 'Betaalbatches' voor een overzicht van alle geüploade betaalbestanden en de status van het bestand.
- Kies het gewenste bestand en selecteer de batch(es) die je wilt verzenden. Deze hebben vaak de status 'Klaar om te ondertekenen' of 'Deels ondertekend'.
- Klik op 'Onderteken batches' en signeer met je digipas of RegioBank app.
Controleer je limiet voor een succesvolle verwerking
De limiet van je digipas of app moet voldoende zijn om de gehele betaalbatch te verwerken. De digipas en RegioBank app hebben hun limieten en kunnen aangepast worden.
Statussen die je in Mijn RegioBank Zakelijk kan terugzien
Verwijderen van een betaalbatch
Heb je een betaalbatch geüpload met een uitvoerdatum in de toekomst? Dan kan je deze verwijderen in Mijn RegioBank Zakelijk, zodat de batch niet uitgevoerd wordt. Kies het gewenste batchbestand en klik op de batch die je wilt verwijderen.
Als je een geüpload batch bestand hebt waar nog niks mee is gedaan, heb je ook de optie 'Annuleer bestand'. Daarmee kan je het hele bestand annuleren.